Auta itse itseäsi asiakasmaksujen alentamisessa

Ota käyttöön EAPN-Finin terveys ja köyhyystyöryhmän laatima lomake

Vähävaraisilla asiakkailla on oikeus hakea sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuun alennusta tai perimättä jättämistä asiakasmaksulain 11 pykälän nojalla. Tätä oikeutta ei aina tiedetä eikä sitä osata hakea.  EAPN-Finin terveys ja köyhyystyöryhmä on laatinut lomakkeen, jonka avulla huojentamista asiakasmaksuun voi hakea.

Sosiaali- ja terveydenhuollon yhä kohonneiden asiakasmaksujen vuoksi vähävaraisen, pitkäaikaissairaan tai vammaisen ihmisen napanuora toimeentulotukeen ei välttämättä katkea milloinkaan. Etenkin takuueläkkeen saajat, joista osa elää koko ikänsä pelkällä eläkkeellä ja muulla sosiaaliturvalla, ovat pulassa. SOSTE:n mukaan viime vuonna yli 400 000 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaskua meni ulosottoon.

Järjestöt ja köyhyysverkostot ovat pitkään nostaneet esille sitä, että terveydenhuollon maksut tulisi huojentaa tai poistaa siellä missä kulu on syntynyt. Julkinen talous hyötyy asiakasmaksuista vain, jos asiakas pystyy maksamaan. Terveydenhuollon perimisen lopullisia kustannuksia ei tiedä kukaan. 

Kustannukset ja hallinnollisen työn määrä kasvaa, mikäli maksu menee ensin perintään ja edelleen ulosottoon ja mahdollisesti lopulta toimeentulotuen maksettavaksi. EAPN-Fin on vuonna 2016 tehnyt raportin, missä määrin maksuja huojennetaan suoraan sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä.

Vuonna 2020 tehtiin kysely, miten asiakasmaksut vaikuttavat paljon sairastavien ihmisten elämään. Kummastakin raportista nousi vahvasti esiin asiakkaiden ahdinko ja lohduttomuus. 

Valopilkku löytynyt!

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiri HUS on poistanut asiakasmaksut takuueläkeläisiltä ja perinnässä olevilta henkilöiltä vuoden 2023 kesällä. Vapautus asiakasmaksuista edellyttää kuitenkin pyyntöä. Lue lisää potilaalle oppaasta.

EAPN-Finin Terveys- ja köyhyystyöryhmän tietojen mukaan asiasta päätetään vuosittain. Nämä edellä mainitut asiakasryhmät valikoituivat, sillä niissä on esiintynyt eniten maksuvaikeuksia ja niin sanottuja luottotappiota, kun henkilöt eivät ole lopulta kyenneet maksamaan erikoissairaanhoidon asiakasmaksujaan. Päätös maksuttomuudesta syntyi luottamustehtävässä toimivien henkilöiden aloitteesta ja virkahenkilöiden tekemän valmistelutyön perusteella. 

EAPN-Finin Terveys- ja köyhyystyöryhmä on laatinut lomakkeen, jolla voi hakea maksun alentamista, huojentamista tai perimättä jättämistä myös muualla sosiaali- ja terveydenhuollossa. 

Lomakkeen voi ottaa käyttöön tästä linkistä.

Huomioitavaksi, että lomake ei ole viranomaisen laatima, vaan apukeino asiakkaalle hakea maksun alentamista tai perimättä jättämistä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakasmaksuista.

Työryhmä suosittelee sen käyttämistä tilanteissa, joissa asiakasmaksut vaarantavat henkilön toimeentulon. Perusteet tähän löytyvät asiakasmaksulain 11 §:n pykälästä:

Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Kirjoittajat: (antavat lisätietoa aiheesta meilitse)

Pirkko Justander EAPN-Fin Terveys ja köyhyys työryhmä jäsen, [email protected]

Ylva Krokfors EAPN -Fin Terveys ja köyhyys työryhmä jäsen, [email protected]

Tuula Paasivirta EAPN-Fin Terveys ja köyhyys työryhmä koordinaattori, [email protected] 

Elias Vartio EAPN-Fin Terveys ja köyhyys työryhmä puheenjohtaja,  [email protected]