Kohtaamispaikkakävijät kokevat merkittävää taloudellista puutetta

Olen työskennellyt Sininauhaliiton Päiväkeskus2025 -hankkeessa nyt kaksi vuotta. Olen oppinut ennen kaikkea kohtaamispaikoista ja niiden toiminnasta, mutta myös lisää köyhyydestä. Kohtaamispaikat ovat opettaneet paljon siitä, miltä siellä käyvien köyhyys näyttää.

Puhuessani kohtaamispaikasta tarkoitan matalan kynnyksen olohuonetta, jonne kuka tahansa on tervetullut viettämään aikaa. Usein kohtaamispaikat ovat auki arkisin virka-aikaan, jolloin suurin osa työssäkäyvistä on töissä. Kohtaamispaikkakävijät ovat pääosin työelämän ulkopuolella ja monet kärsivät erilaisista sairauksista.  Kohtaamispaikat tarjoavat vaihtoehtoisen tavan ja yhteisön, jossa voi viettää päivän. Kohtaamispaikan ovet avautuvat silloinkin, kun monet muut ovet ovat kiinni.

Valtakunnallinen kysely kertoo arjen ongelmista

Korona yhteiskunnan marginaaleissa -tutkimushankkeessa tehtiin valtakunnallinen kysely kohtaamispaikkakävijöille, joka valottaa hyvin heidän arkeaan. Tulosten mukaan 65 %:a kohtaamispaikkakävijöistä kokee, että taloudellinen toimeentulo vaatii ponnisteluja. 27 %:n perheeltä on loppunut ruoka viimeisen vuoden aikana. 29 % on jäänyt lääkärissäkäynti rahapuutteen vuoksi ja 28 % on jäänyt lääkkeet ostamatta rahapulan vuoksi. Melkein puolet (47 %:a) oli turvautunut ruoka-apuun. Edellä kerrotut luvut kertovat karua kieltään ihmisryhmästä, jonka kohtaamispaikat tavoittavat. 

Kohtaamispaikoissa on lähes aina tarjolla ruoka-apua: edullisia tai ilmaisia aamupaloja ja lounaita sekä mukaan jaettavia ruokakasseja. Tällä pystytään lievittämään akuuttia nälkää. Joissain paikoissa on tarjolla vaatteita, pyykinpesua sekä suihku. Vertaistuki ja keskustelut muiden kävijöiden kanssa ovat monelle elintärkeitä. 

Palveluohjaus ja neuvonta keskeistä toimintaa

Yksi asia, mitä kohtaamispaikoissa tehdään äärimmäisen paljon, on palveluohjaus ja -neuvonta. Kävijällä on joku ongelma, johon hän tarvitsee apua ja kohtaamispaikan työntekijät selvittävät oikean tahon, jonka puoleen kääntyä. Usein työntekijät ovat apuna myös viranomaisille soittamisessa tai nettilomakkeiden täyttämisessä. 

Kohtaamispaikat tarjoavat ikkunan köyhien ihmisten elämään ja niissä tarjolla olevat palvelut 
tekevät näkyväksi monta köyhyyden ulottuvuutta Suomessa. Näitä ovat mm. nälkä, yksinäisyys sekä monien palveluiden tarve. Myös järjestelmän epäonnistuminen tulee näkyväksi; kävijät tarvitsevat ammattilaisen ohjaamaan heitä palveluverkossa ja saadakseen heille kuuluvia palveluita. 

Ratkaisuja köyhyyden vähentämiseen

Ratkaisut köyhyyden vähentämiseen näyttävät ainakin periaatteessa yksinkertaisilta. Perusturvan tason tulee olla riittävä ja mukautua ihmisten muuttuviin elämäntilanteisiin. Lääkäriin on päästävä aina tarvittaessa taloudellisesta tilanteesta riippumatta ja lääkkeet on saatava.

 Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on vuodesta toiseen valtakunnan päättäjien tehtävälistalla, mutta edistyminen on heikkoa. Vuosikymmenten aikana vähitellen rakennettu tilkkutäkki vaikuttaa haasteelta, jolle on ollut puoluekannasta riippumatta vaikea rakentaa uskottavaa ja tyydyttävää vaihtoehtoa. Suomalaisten köyhien massa on kuitenkin suuri ja joutuu luovimaan epäselvässä järjestelmässä päivästä toiseen. He ansaitsisivat parempaa. 

Lähteet:

Korona yhteiskunnan marginaaleissa -tutkimushanke 1.1.2021-31.8.2023. Sininauhaliitto on ollut mukana KoMa-tutkimushankkeessa (https://projects.tuni.fi/koma/) auttamassa hanketta keräämään aineistoa kohtaamispaikkakävijöiltä.

Jenni-Emilia Ronkainen

Suunnittelija, Sininauhaliitto Päiväkeskus 2025-hanke