Koronapandemia lisää köyhyyttä EU-maissa: 2019 noin 92 miljoonaa ihmistä eli köyhyys- tai syrjäytymisriskissä. Pandemian vuoksi määrän on arvioitu kasvavan 125-130 miljoonaan. Köyhyysvahti-raportti käsittelee köyhyyttä Euroopassa ja pandemian vaikutuksia siihen.
EAPN on tehnyt eri maiden ja eurooppalaisten järjestöjen Köyhyysvahtien pohjalta koosteen koronan vaikutuksista köyhyyteen Euroopassa. Se julkistetaan kaikille kiinnostuneille avoimessa webinaarissa 29. tammikuuta. Ilmoittautua pitää 22.1. mennessä.
Pienituloisissa kotitalouksissa elävien määrä kasvoi vuonna 2019. Samoin kasvoi niissä elävien lasten määrä. Kokonaan perusturvaetuuksien varassa oli sen sijaan entistä harvempi, mutta pitkittyneesti perusturvan varassa elävien määrä jatkoi kasvua. Tiedot ovat Tilastokeskuksen tulonjakotilastosta.
EAPN-Finin Kansalaistoimintaryhmä tarjoaa vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksia, tieto-osallisuutta sekä yhteisöön kuulumista ja vertaisuutta. Tämä selviää sosionomi amk Elli Mikkosen opinnäytetyöstä. Hän haastatteli sitä varten Kansalaistoimintaryhmän jäseniä.
EAPN-Finin yleiskokouksen aluksi sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kertoi köyhyyden vähentämisen keinoista koronakriisin keskellä. Kokous pidettiin 24. marraskuuta. Siinä hyväksyttiin verkostolle uusi strategia.
Eriarvoisuus on koronapandemian takia lisääntynyt. Jo ilman koronaakin Suomessa eli yli 110 000 lasta vähävaraisissa perheissä. Nyt yhä useampaa lasta uhkaa syrjäytyminen. Järjestöjen joulukeräykset auttavat kotimaan lapsiperheitä.






